ایران 2050 : انرژی خورشیذی 82 درصد برق کشور را تامین خواهد کرد
ایران 2050 : انرژی خورشیذی 82 درصد برق کشور را تامین خواهد کرد :
انرژی هاب : اخیراً دو پژوهشگر در دانشکده محیط زیست دانشگاه استنفورد در گروه مهندسی عمران محیط زیست موفق شدند نقشهای تهیه و به کنفرانس جهانی آب و هوا ارائه کنند که بر اساس آن ظرفیت تولید انرژی از منابع تجدید پذیر و پاک در ۱۳۹ کشور جهان شناسایی شده است. این دو محقق میگویند اگر این کشورها به جای بهرهگیری از سوختهای فسیلی و انرژی هستهای به تولید انرژیهای پاک از منابع آب، باد، خورشید، زمین گرمایی و جزر و مد دریا روی بیاورند میتوانند تا سال ۲۰۵۰ میلادی همه صد درصد انرژی مصرفیشان را از انرژیهای نو تأمین کنند. علاقهمندان میتوانند روی موقعیت هر یک از کشورهای روی این نقشه کلیک کرده تا اطلاعات مربوط به ۱۰۰ درصد انرژیهای تجدید پذیر کشور مورد نظر را دریافت کنند. این نقشه و جزئیات مربوط به آن در اجلاس تغییرات آب و هوایی پاریس و در حضور رهبران ۱۹۵ کشور جهان نیز ارائه شد تا شاید جایگزینی سوختهای فسیلی با انرژیهای نو به عنوان یکی از برنامههای جدی دولتهای جهان برای مقابله با گرمایش زمین مورد توجه جدی قرار گیرد. این نقشه دقیقاً به ما میگوید که چه تعداد توربین بادی، مزرعه خورشیدی و نیروگاههای برقابی لازم است تا انرژی مورد نیاز این کشورها برای حمل و نقل، کشاورزی، صنعت و تجارت تأمین شود و در عین حال تأکید میکند تأمین این میزان انرژی چقدر هزینه در بر خواهد داشت و چه تعداد شغل ایجاد میکند.
هدف اصلی طراحان این گزارش این است که نشان دهند دستیابی ۱۰۰ درصدی به انرژیهای تجدید پذیر فقط یک خواب و خیال سبز نیست بلکه به لحاظ امکانات فنی و اقتصادی کاملاً شدنی و دست یافتنی است. استفاده از انرژیهای پاک نه تنها به حفظ نقدینگی و سرمایههای کشورها کمک میکند بلکه در اشتغالزایی، ایجاد رفاه برای مردم و جامعه، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از گرم شدن زمین نیز نقش بسزایی دارد.
بر اساس گزارش نشریه ساینتیفیک امریکن، اگر همه این ۱۳۹ کشور جهان، برنامههایشان را برای کاهش مصرف سوختهای فسیلی دنبال کنند امکان ایجاد ۲۴ میلیون شغل جدید در بخش ساخت و ساز و ۲۶/۵ میلیون شغل هم در بخشهای خدماتی و عملیاتی به مدت ۳۵ سال محقق خواهد شد که این امر میتواند همه آن ۲۸/۴ میلیون شغلی را که در نتیجه کاهش مصرف سوختهای فسیلی قرار است از بین برود جبران کرده و خیل بیکاران را در صنعت سبز به کار بگیرد. در حال حاضر هر ساله حدود ۳/۳ تا ۴/۶ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودهنگام میشوند که بهرهگیری از این انرژیها میتواند شمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش دهد.
پژوهشگران دانشگاه استنفورد امریکا نیز در گزارش خود در بخش تولید ۱۰۰ درصدی انرژیهای تجدید پذیر، ایران را یکی از مهمترین کشورهای جهان در بهرهگیری از انرژیهای نو عنوان کردهاند. این در حالیاست که عملاً کشورمان حتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای همسایه همچون عربستان، ترکیه، اردن، امارات و... هنوز هم سهم چشمگیری در تولید انرژیهای پاک ندارد و تمامی سرمایهگذاریهای انرژی کشور به نیروگاههای با سوخت فسیلی و نهایتاً نیروگاههای برقابی ختم شده است. حال آنکه پژوهشگران کشورمان بارها اعلام کردهاند در صورتی که بیابانهای ایران مجهز به پانلهای خورشیدی شود میتواند برق مورد نیاز جهان را تأمین کند. در گزارش این دو محقق امریکایی عنوان شده ایران در بین این ۱۳۹ کشور جزو ۱۰ کشور نخست جهان است که بیشترین ظرفیت تولید انرژی خورشیدی را دارد. آنها میافزایند: کشور ایران میتواند حدود ۶۱/۴ درصد از انرژی مورد نیاز خود را تا سال ۲۰۵۰ از طریق نیروگاههای خورشیدی تأمین کند. در این میان تجهیز پشت بام ساختمانهای مسکونی و تجاری کشور نیز میتواند حدود ۴/۸ درصد دیگر از برق مورد نیاز ایران را تأمین کند. در همین سهم انرژیهای بادی نیز در این نقشه و مدل ارائه شده، حدود ۱۳/۵ درصد از کل انرژیهای تجدید پذیر کشور را شامل میشود.
در همین حال پیش بینی شده چنانچه تمامی برق ایران تا سال ۲۰۵۰ از منابع انرژیهای تجدید پذیر و پاک تأمین شود حدود ۹۳۶ هزار شغل در کشور ایجاد میشود. بر اساس این گزارش هر ساله بالغ بر ۳۰ هزار نفر در ایران بر اثر بیماریهای ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی برای تأمین هزینههای بهداشتی ناشی از آلودگی هوا صرف میشود که اگر تمامی برق کشور تا سال ۲۰۵۰ از منابع تجدید پذیر تأمین شود، هر ساله به ازای هر نفر معادل ۵ هزار دلار در هزینههای انرژی، بهداشت و پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم صرفهجویی میشود. بر اساس این گزارش در حال حاضر تولید هر کیلو وات ساعت برق از سوختهای فسیلی و نیروگاههای هستهای در ایران حدود ۱۱/۸ سنت هزینه دارد حال آنکه تولید برق از منابع آب و باد و خورشید به ازای هر کیلووات ساعت تنها ۶/۶ سنت هزینه خواهد داشت.
انرژیهای نو میتواند یک جهان عاری از سوختهای فسیلی را بهوجود بیاورد. در حال حاضر باد ارزانترین منبع طبیعی تولید انرژی الکتریکی در ایالات متحده است که هزینه تولید برق از توربینهای بادی را به نصف هزینههای تولید برق از گاز طبیعی رسانده است. بر اساس گزارشهای منتشره اگر پیشرفت در تکنولوژی همچنان به همین صورت ادامه یابد ظرفیت تولید انرژی خورشیدی نیز در این کشور تا سال ۲۰۲۱ به بیش از سه برابر یعنی ۶۰۰ گیگا وات میرسد. در مناطقی مانند جنوب غرب ایالات متحده، خاورمیانه و استرالیا که میزان تابش نور خورشید زیاد است هزینه تولید هر کیلو وات برق خورشیدی ۴/۵ سنت اعلام شده است اما برای مناطقی که میزان تابش نور خورشید در حد متوسط است مثل هند و چین هزینه تولید این میزان برق حدود ۶/۵ سنت به ازای هر کیلووات ساعت است. بد نیست توجه داشته باشید که هزینه تولید برق از سوخت زغال سنگ در مناطق مختلف جهان ۶/۶ تا ۱۵/۱ سنت به ازای هر کیلووات ساعت و انرژی حاصل از گاز طبیعی نیز بین ۶ تا ۸ سنت هزینه در بر خواهد داشت و این بجز هزینههای بهداشتی و سلامتی است که میبایست برای تولید این نوع برق از سوختهای فسیلی پرداخت کرد.
مارک ژاکوب، استاد مهندسی عمران محیط زیست دانشگاه استنفورد میگوید: این شواهد نشان میدهد افرادی که برای جلوگیری از جهان عاری از سوختهای فسیلی در تلاش هستند و هزینه تولید برق از منابع باد و خورشید را گران توجیه میکنند، بیشتر سعی دارند فضا را نسبت به انرژیهای تجدید پذیر غیر قابل اعتماد کنند و برای همین مرتباً از ادعاهای افسانهایشان سخن میگویند. بر اساس برنامه ریزی که این دو پژوهشگر انجام دادهاند دولتها میتوانند مصرف سوختهای فسیلی همچون زغال سنگ و حتی گاز طبیعی و نیروگاههای هستهای را تا سال ۲۰۵۰ متوقف کنند. آنها برآورد کردهاند که جهان تا سال ۲۰۵۰ میتواند ۱۰۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر با ایجاد ۱/۷ میلیارد پشت بام خورشیدی، ۴۰ هزار نیروگاه فتوولتائیک، ۳/۸ میلیون توربین بادی و ۹۰۰ هزار نیروگاه برقابی و ۴۹۰ هزار توربین جزر و مدی در دریا تأمین کند. در حال حاضر در ایالات متحده ۶ شرکت بزرگ از جمله گوگل، استارباکس و والمارت ۱۰۰ درصد انرژی خود را از منابع تجدید پذیر تأمین میکنند.

منبع :
انرژی هاب
+ نوشته شده در دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۳۱ ق.ظ توسط علی خادمی
|
سلام به این وبلاگ خوش امدید